עבור נהגים חדשים ולמעשה גם עבור לא מעט נהגים וותיקים, קיים מידע חלקי, לא מלא ולעיתים אפילו מסולף בתחום של ביטוח הרכב. ראשית לכל, יש לדעת שבישראל נהוג לחלק את הפוליסות המספקות הגנה לנהגים ולבעלי רכבים לשני סוגים – ביטוחי חובה וביטוחים שאינם חובה. גם את ביטוחי הרשות נהוג לחלק לשניים – ביטוח לרכב עצמו מצד אחד וביטוח צד ג’, מצד שני.
בשורות הבאות נראה מהו בדיוק ביטוח צד ג’ לרכב, מדוע הוא חשוב ואילו כיסויים הוא כולל.
כיסוי נזקי רכוש
ההיבט המרכזי והחשוב לעניינו של ביטוח צד ג’ ) המכונה גם ביטוח צד שלישי) נובע מכך שבמהלך תאונת דרכים יכולים להיות נזקים שאינם עצמיים. כאשר מדובר על נזקים גופניים (נזקי גוף) הרי שהמענה ניתן באמצעות פוליסת חובה. בנקודה זו יש לזכור שבמרבית התאונות הנזק העיקרי ואף הבלבדי איננו בפגיעה גופנית כי אם בפגיעה ברכוש.
פוליסה צד ג’ נועדה לספק הגנה מתאימה כאשר נוצר נזק לא לבעל הרכב או לנהג עצמו אלא למישהו אחר וליתר דיוק – לרכושו של אדם אחר. הרכוש הנפגע יכול להיות:
• כלי רכב דו גלגלי כגון קטנוע או אופנוע.
• כלי רכב ארבע גלגלי כגון מכונית פרטית, מסחרית או רכב מסוג אחר.
• בית עסק שלם, מבנה, חלק ממבנה או תכולה.
• כל רכוש אחר שניזוק כגון חלק מבית מגורים, גינה פרטית ואף רכוש ציבורי מסוגים שונים.
בהקשר זה יש לשים לב לנקודה חשובה. לעיתים, נזקי צד ג’ עשויים להיות גבוהים מאוד במונחי כסף, אפילו יותר מאלו של בעל הרכב הפוגע עצמו. לכן, גם כאשר מדובר על נהג המחזיק ברכב ישן, החשיבות של פוליסת צד ג’ יכולה להיות משמעותית ביותר. לא צריך להיות מומחה בכדי להבין שפגיעה במכונית יוקרה חדישה יכולה להביא לקטסטרופה פיננסית במידה ולא קיים גיבוי של פוליסה מתאימה.
כיסויים נוספים
לצד הכיסוי המרכזי, של נזקי רכוש שנגרמו כפי שהוצג לעיל, ישנן חברות שמספקות גם כמה תוספות מעניינות. בין היתר מדובר על:
• שירותי דרך וגרירה.
• פיצוי במקרה של שבירת שמשות.
• מימון הגנה משפטית שנדרשת במקרים מסוימים ועוד.